Thursday 13 February 2014

Makan vitamin, tapi takde pape pon!!




"Huishhh, da berbotol-botol makan vitamin, tapi takde perubahan pon!! Malas lah nak amek agy"




Pernah tak korang alami situasi macam ini??
Saya yakin dan pasti ada segelintir yang pernah mengalaminya kan!?hihi
Tapi, pernah tak korang terfikir tentang keberkesanan supplement/vitamin itu berkait rapat dengan tubuh kita. 

Untuk pengetahuan, vitamin berperanan untuk melindungi tubuh daripada serangan penyakit. Seperti kita yang memerlukan makanan untuk hidup, tubuh juga memerlukan vitamin sebagai 'sokongan' untuk terus berfungsi dengan baik. Tetapi ramai orang di luar sana yang beranggapan vitamin seperti ubat, sedangkan vitamin diamalkan untuk sebagai sumber nutrisi kepada sel dan tubuh.

Berbanding ubat-ubatan, vitamin bertindak secara perlahan dan lembut kerana ianya dihasilkan dari bahan-bahan semulajadi tanpa campuran bahan kimia. Ini adalah salah satu sebab, kesan vitamin sedikit lambat kesannya kerana tubuh memerlukan masa untuk terima kehadiran supplement yang sangat banyak khasiatnya. Saya yakin dan pasti, setiap antara korang pasti pernah mengalami masalah HEALING CRISIS

APA TUH HEALING CRISIS?? Kalau korang nak tahu, healing crisis ni adalah proses tindak balas tubuh terhadap supplement akibat dari tabiat pemakanan dan tubuh seseorang. Kesannya adalah berbeza mengikut tubuh masing-masing..dan tempohnya bergantung kepada daya tahan tubuh korang..ada yang cuma alaminya selama 2 minggu dan mungkin lebih.

Ok lah!? taknak cakap banyak2..nie saya listkan beberapa perkara asas yang perlu dititik beratkan dan diamalkan supaya korang mendapat manfaat dari supplement yang korang amalkan.

  • Amalkan air kosong sekurang-kurang nya 3L sehari - ini sangat penting kerana air kosong@air masak dapat menyingkirkan sisa toksin dalam badan selain memudahkan tubuh menerima nutrien dr vitamin 
  • Sabar, disiplin dan konsisten - macam yg diberitahu tadi, vitamin bertindak secara perlahan dan lembut. So, korang kena banyak2 bersabar dan yakin dengan vitamin yg diambil. 
  • Jaga pemakanan 
  • Bersenam - INGAT YA!? tiada istilah 'shortcut' utk sihat, walaupon mengamalkan vitamin..aktiviti fizikal tak boleh ditinggalkan terutama bagi mereka yg amalkan vitamin utk menurunkan berat badan. Vitamin hanya membantu mempercepatkan proses tersebut shj
  • Kurangkan pengambilan minuman bergula/berkafein - korang perlu ingat ya, minuman berkafein membantutkan penyerapan vitamin oleh tubuh dan adalah rugi kalau korang memandang enteng perkara ini. 

So cuba tengok balik..ada tak korang amalkan perkara di atas. Kalau ada sila lah ubah tabiat tersebut supaya tubuh korang mendapat manfaat drpd vitamin yg korang amalkan tuh. 

Adalah sangat rugi kalau korang beli vitamin banyak2..mahal2 tapi tak dapat pape perubahan pon.. ^_^


Shaklee Independent Distributor,
SID : 888944
017-2376365

No comments:

Post a Comment